Nyári vagy őszi egyetemek a CEEPUS programban - Budapest városképe az 1960-as években
A Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszéke által szervezett program kiváló példája annak, hogy speciális kurzust nemcsak nyáron lehet tartani, hanem akár ősszel is.
Az intenzív program arra is követendő mintát ad, hogy miként lehet egy ilyen eseményt a tantervbe beépíteni. A programról Dr. Allan Siegel, a tanszék oktatója, az ADRIART.CE hálózat hazai koordinátora számolt be.
CEEPUS hálózat: ADRIART.CE
Nyári egyetem címe: Budapest városképe az 1960-as években (Drifting through Cityscapes - Revisiting 1968)
Horvátország, Lengyelország, Szerbia, Szlovénia és Magyarország, illetve a CEEPUS hálózaton kívül az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Olaszország és Spanyolország
A programot az egyetem "Mapping the Local" című kurzusának keretében szerveztük meg blokkszeminárium formájában, amely a művészi gyakorlat és kutatás összpontosított és intenzív formája. A szemináriumot dr. habil. Kiss Pál Szabolcs és Lázár Eszter kollégáimmal közösen tartjuk.
A kurzus fókuszában az egyes városok állnak, mint kulturális, társadalmi és gazdasági egységek, illetve a városok átalakulásának módja a 20. század második felétől napjainkig.
A kutatási módszer a séta és a felfedezés, amelynek során az egyes városok keretet biztosítanak különböző kritikai művészi gyakorlatoknak. A speciális kurzus középpontjában az 1960-as éveket és különösen az 1968 nyarát jellemző politikai és kulturális változások álltak. A hallgatók megismerhették Budapest belvárosának jellegzetes épületeit, azok felújításának vagy éppen lerombolásának körülményeit. Az esti szabadidős programokat is egy-egy nevezetes helyen tartottuk.
A kurzus előzményeként az Intermédia Tanszék már öt alkalommal szervezett hasonló programot Londonban, Krakkóban, Stuttgartban és Budapesten, hármat Erasmus intenzív programok formájában és kettőt saját kezdeményezésre. A 2018 novemberében megvalósított budapesti rendezvénynek az ADRIART.CE című CEEPUS hálózatunk régre nyúló szakmai együttműködése adta meg a keretet. A kurzuson a CEEPUS hálózati partnerektől érkezett ösztöndíjasokon kívül Erasmus+ és saját hallgatók is részt vettek. A különféle művészeti ágakat képviselő hallgatóknak a hét során nemzetközi csoportokban kellett együttműködniük, és közösen kellett művészi megoldást találniuk összetett problémákra. Nagyon egyedi és kreatív megoldások születtek.